Millainen auto on kokonaiskustannuksiltaan halvin?

Mediassa on käsitelty viime aikoina paljon autoilun kokonaiskustannuksia. Esimerkiksi 500 euron kuukausikustannus autosta kuulostaa isolta, mutta todellisuudessa lähes kaikki yli 20 000 euron arvoiset autot maksavat sen verran.

Onko 500 euroa kuussa mielestäsi liikaa autosta?

Onko 500 euroa kuussa mielestäsi liikaa autosta?

Kauppalehden artikkelissa uutisoitiin hiljattain autoilun todellisista kustannuksista. Artikkelin esimerkkitapauksessa 24 000 euron hintaisen auton todelliseksi kuukausikustannukseksi tuli 587 euroa. Autolla ajettiin alle 20 000 kilometriä vuodessa. Summa kuulostaa suurelta, mutta selittyy sillä, että auton arvo laskee tuhansia euroja vuodessa. Arvon aleneman merkitys jää usein kuluttajalta huomioimatta autoilun kustannuksia laskiessa.

Laakkonen-konsernin toimitusjohtaja Timo Yli-Salomäki on laskenut, että uuden, 4 vuotta vanhan ja 8 vuotta vanhan omistusauton kuukausikustannus on kussakin luokassa noin 300 eurosta ylöspäin. Laskelmassa ei ole huomioitu vakuutuskuluja eikä pääoman kustannusta, joten kokonaissummasta tulee äkkiä 400-500 euroa. Yli-Salomäen tekemät oletukset ovat kuitenkin melko karkeita, ja uuden auton kustannus on mielestämme laskettu alakanttiin.

Käytetyn auton valitseminen on helpoin tapa alentaa autoilun kustannuksia

Tarkka Markka –blogin Markus Ossi kirjoittaa blogissaan, että verottajan kilometrikorvaus 43 snt/km on hyvin lähellä autoilun todellista kustannusta. Kilometrikustannus on kuitenkin vain suuntaa antava suuruusluokka, ja siitä on mahdollista päästä reilusti alaspäin valitsemalla sopiva auto.

Olemme Kuunossa laskeneet monille autoille kokonaiskustannuksia, ja tulleet siihen lopputulokseen, että edullisimmat ajokilometrit saadaan käytetyillä manuaalivaihteisilla autoilla, joiden arvioidut huoltokustannukset ovat matalat. 

Miksi käytetty auto?

Schibsted Median miljoonien autojen myyntidataan perustuva tutkimus osoittaa, että 5 vuotta vanhan auton arvo on keskimäärin vain noin 40 % alkuperäisestä hinnasta. Arvon aleneminen hidastuu sitä mukaa, kun auto vanhenee, jolloin absoluuttinen arvon alenema euroissa on pienempi käytetyissä autoissa.

Autonn arvonalenema. Lähde: Schibsted Media.

Autonn arvonalenema. Lähde: Schibsted Media.

Omistusauto on halvin tapa autoilla, mutta vain siinä tapauksessa, että autoon ei tule isoja vikoja tai korjauskustannuksia. Huonoimmassa tapauksessa auton omistaminen on selkeästi kallein tapa autoilla, jos autoon tulee tuhansien eurojen korjauksia.

Erityisesti autoista kiinnostuneiden ihmisten, jotka ymmärtävät käytettyjen autojen kunnosta ja osaavat valita oikeanlaisen auton, kannattaa valita omistusauto. Muissa tapauksissa kuukausihintaiset autot ja leasingautot ovat järkevä valinta, sillä niissä huoltokulut tasataan ison automäärän kesken, jolloin isojen moottoriremonttien riski on pieni.